بیماری COVID-19 با خطر ابتلای کودکان به دیابت نوع 1 و کتواسیدوز دیابتی مرتبط است

20 اوت 2020 - بیماری کروناویروس (COVID-19) ممکن است باعث بروز بیماری شدید در افراد پرخطر، از جمله سالمندان، افراد مبتلا به بیماریهای زمینه ای مانند بیماری های قلبی و دیابت و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف شود.

اگرچه به نظر می رسد بیشتر کودکان و نوجوانان از سندرم حاد تنفسی کروناویروس 2 رنج نمی برند، اما یک مطالعه ی جدید نشان داده است که ویروسی که باعث COVID-19 می شود، با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 1 در کودکان ارتباط دارد.

تیمی از محققان کالج ایمپریال NHS Trust و امپریال کالج لندن ارتباطی را بین COVID-19 و ابتلا به دیابت نوع 1 جدید در کودکان مشاهده کردند. این تحقیق در مجله Diabetes Care منتشر شده است.

ابتلای جدید به دیابت نوع 1

اطلاعات در مورد ابتلای جدید به دیابت نوع 1 در طول همه گیری های کورونا ویروس 2، به ویژه در کودکان، محدود است. شواهد در حال رشد نشان می دهد که این بیماری خود ایمنی ممکن است بهمراه آلوده شدن به این ویروس ایجاد شود.

برای رسیدن به این یافته ها، تیم تحقیقاتی بیماران را در چهار مرکز درمانیNHS Trusts  در شمال غربی لندن مورد مطالعه قرار دادند، برخی از این مراکز از افزایش پذیرش کودکان به دلیل کتواسیدوز دیابتی و دیابت خبر داده بودند. سی کودک در بیمارستان های سراسر منطقه شمال غربی لندن با ابتلا به بیماری دیابت نوع 1 در اوج بیماری همه گیر COVID-19، پذیرش شدند که دو برابر تعداد مواردی است که معمولاً در این دوره در سالهای گذشته ثبت شده است.

هر کودکی که با علائم COVID-19 مانند سرفه و تب بستری شده بود، مورد بررسی قرار گرفت. از 21 کودکی که مورد آزمایش قرار گرفتند، آزمایش دیابت برای دو مورد آنها مثبت بود، در حالی که از 16 کودکی که برای تعیین قرار گرفتن قبلی در معرض این ویروس، - آزمایش آنتی بادی علیه  کروناویروس 2-، آزمایش شده بودند، سه نفر مثبت بودند. به طور کلی، پنج کودک مبتلا به دیابت نوع 1 جدید با کروناویروس 2 آلوده شده بودند.

پرستار بالینی Karen Logan ، همکار افتخاری تحقیقات در امپریال کالج لندن، گفت: به نظر می رسد که کودکان در معرض خطر کمتری برای ابتلا به COVID-19 شدید هستند. با این وجود، ما باید عوارض بالقوه ی حاصل از قرار گرفتن در معرض این ویروس را در کودکان در نظر بگیریم.

وی افزود: تجزیه و تحلیل تیم ما نشان می دهد که در طول اوج بیماری همه گیر کووید-19، تعداد موارد جدید دیابت نوع 1 در کودکان در مقایسه با سالهای گذشته در دو بیمارستان به طور غیر منتظره ای زیاد شده است. ما در ادامه تحقیق کرده و دریافتیم که برخی از کودکان با تشخیص جدید دیابت، دارای عفونت کورنا ویروس 2 فعال هستند و یا آنتی بادی هایی را در خون خود دارند که نشان می دهد آنها در گذشته به این ویروس آلوده شده بودند.

او افزود: ما معتقدیم این مطالعه اولین مطالعه ای است که ارتباط بالقوه ای بین COVID-19 و ایجاد دیابت نوع 1 در برخی از کودکان را نشان می دهد. مطالعه ما به یک منطقه در انگلستان محدود بود، و تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا یک رابطه ی قطعی بین آلوده شدن با کروناویورس 2 و ابتلا به دیابت نوع 1 وجود دارد، مورد نیاز است. اما در این ضمن امیدواریم که پزشکان مراقب این پیوند بالقوه باشند.

محققان گفتند که در اوج شیوع بیماری، آزمایشات گسترده ای در دسترس نبود، بنابراین ممکن است کودکانی مبتلا به دیابت نوع 1 باشند که برای COVID-19 آزمایش نشده اند.

در ادامه، این تیم فاش كرد كه 70 درصد كودكان مبتلا به دیابت نوع 1 كه تازه تشخیص داده شده اند در این مطالعه با كتواسیدوز دیابتی (DKA) که یک بیماری جدی و تهدیدكننده زندگی است، در بیمارستان پذیرش شدند، در کتواسیدوز دیابتی سطح انسولین خون بحدی پایین است که بدن شروع به تجزیه ی چربی با سرعت خیلی سریع می کند و به نوبه ی خود، چربی به کتون تبدیل می شود و باعث می شود خون اسیدی شود. DKA منجر به عوارض بسیاری از جمله آسیب به کلیه ها، تجمع مایع در ریه ها، التهاب مغز و هیپوکالمی یا سطح پایین پتاسیم در بدن می شود. بیش از 52 درصد از کودکان در این مطالعه مبتلا به DKA شدید بودند و محققان اظهار داشتند که این میزان نسبت به سالهای قبل بیشتر است.

دیابت و  COVID-19

دیابت نوع 1، که به عنوان دیابت نوجوانان یا دیابت وابسته به انسولین نیز شناخته می شود، یک بیماری طولانی مدت است که در آن لوزالمعده انسولین کمی تولید می کند و یا اصلا انسولین تولید نمی کند، انسولین هورمونی است که برای ورود قند یا گلوکز به سلول ها برای تولید انرژی لازم است.

دیابت نوع 1 باعث آسیب به سلولهای سازنده انسولین در لوزالمعده می شود که منجر به کاهش تولید انسولین شده و سطح قند خون را از تنظیم خارج می کند. اگر سطح قند خون خیلی زیاد افزایش یابد، می تواند منجر به عوارضی از جمله تاخیر در بهبود زخم، آسیب دیدگی چشم و حتی اختلال در کلیه ها شود.

گزارش ها از چین و ایتالیا، که دو کشور اول در تعداد موارد زیاد ابتلا به COVID-19 در اوایل این بیماری همه گیر بود، نشان می دهد که برخی از کودکان به دیابت مبتلا شده اند. این تحقیق با هدف تعیین اینکه آیا موارد جدید ابتلا به دیابت نوع 1 در انگلستان با قرار گرفتن در معرض COVID-19 مرتبط است، انجام گردید.

گرچه داده های فعلی ارتباط مستقیمی را تایید نمی کند، اما محققان بر این باورند که افزایش چشمگیر موارد دیابت نوع 1 در طول بیماری همه گیر کووید-19 نشان می دهد که یک ارتباط احتمالی وجود دارد. آنها تحقیقات و تحلیل های بیشتری را برای تایید ارتباط قطعی بین COVID-19 و شروع دیابت نوع 1 توصیه کردند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200820/COVID-19-linked-to-type-1-diabetes-and-diabetic-ketoacidosis-in-children.aspx